donderdag 5 april 2012

Passiebloem




Volgens de overlevering gebruikten Spaanse missionarissen passiebloemen ter illustratie om het kruisigingverhaal van Jezus Christus over te brengen. Toen zij passiebloemen in Amerika ontdekten, zagen zij in de vijf kelk- en de vijf kroonbladeren een verwijzing naar tien van de twaalf apostelen, Petrus en Judas zijn uitgezonderd. De drie stampers leken op de spijkers waarmee Jezus Christus aan het kruis werd genageld. De corona leek op de doornenkroon van Christus. De kronkelige ranken leken op een zweep. De drie schutbladeren stelden de drie Maria's bij het kruis voor. Het blauw van de bloem verwees naar de hemel of naar het blauwe kleed van Maria.


fijne  paasdagen

2 opmerkingen:

  1. Ik vindt het erg leuk om steeds de wetenswaardigheden over bloemen te lezen.
    Zo kijk ik anders naar de bloemen in mijn tuin en in de natuur.
    Behalve mijn gewone blog heb ik nog een blog
    http://natuurenmijntuin.blogspot.com/ kom gerust eens een kijkje nemen.

    Fijne paasdagen

    Lieve groet van CHristien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi. Omdat te lezen vind het zo en zo een prachtige bloem, heb hem in me tuin hoop dat hij dit jaar nog op komt.fijne paasdagen. Lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen

instagram ans van leijenhorst

Heb je zin om mij te volgen op instagram? onder de naam ans van leijenhorst. Met bijna 700 foto's van huis,tuin en brocante.